15/01/2011

Поезија за двогодишњаке

Напомена: није за старије (осим за маме, тате, бабе, деде, тетке, стричеве и остале припаднике одрасле популације који воле децу)!

* * *

Таши таши танана
и свилена марама
у марами шећера 
да нам беба вечера.

(Уместо беба изговарамо име детета коме се пева.)
Преко ових стихова се већина најмлађих први пут сусретне са поезијом. Не знам колико је стара ова усмена варијанта , али неке сличне њој сигурно постоје и у усменој лирици (ташунаљке). Ако, не, онда је дефинитивно Змај поставио основу за ове стихове, којих иначе нема у његовој песми "Таши-таши".
На крају долази и чувено "Растееег!" - то да дете порасте.


 * * *
Коко, коко, даја
Снела кока јаја!
Два стиха: за велике, бесмислена, али за мале - трећина је врло добро позната. Ономатопејско "ко-ко-да" апсолвирали смо у раном периоду. Из песмице, учимо да постоје узрок и последица и да ништа не пада са неба. Па ни јаја.


* * *
Зеко, зекане,
шапице ти мекане;
дуге уши, кратак реп,
јао зеко, баш си леееп!
* * *

Боц-боц иглицама
не дирај га ручицама;
Боде, боде јеж,
сви у шуму - беееж!

* * *
Капље киша капљицама кап кап кап,
Гази гусан барицама шљап шљап шљап.
Врат је дуги испружио нек се зна
Оба крила раширио: га га га!

Ове три песмице из "животињског корпуса", отварају нове видике. Временом ће се обим песама овакве тематике сигурно повећавати. Као што се види: важно је истаћи основне карактеристике животиње, са посебним нагласком на особине по којима се она разликује од осталих живих бића.

* * *
Туцам туцам шећер
Мутим мутим јаја
И све мало посолим
и колачи готовиии!
Њам, њам, њам...

(Какви су то колачи?) Ова, последња песмица пружа детету перспективу у којој човек, поред тога што мора да руча и спава, треба да своје време посвети и раду, да би створио себи оно што му је неопходно. А то су, свакако - колачи!


* * * 
До оваквих песама долазимо усменим путем, преко бака, тетака и других родитеља. Ко је њихов аутор, мени је непознато (ако неко зна, нека допише у коментару). 
Уз прикладну гестикулацију и мимику, двогодишњаци ће се одушевљено играти речима: ломити језик и вежбати меморију.

photos by: opinionsandexpressions.files.wordpress.com; superheroj.com; flickr.com/barnoid

4 comments:

  1. Временом ће се обим песама овакве тематике сигурно повећавати.

    У „Времену бијеле куге“ и обезвријеђивања породице и традиционалног породичног живота, стварно ме радује ова Твоја оптимистичка тврдња...

    ReplyDelete
  2. Dragi Miroslave, u pitanju je mali nesporazum: ta moja rečenica se odnosi na obim pesama koje će dete da usvoji tokom odrastanja :)
    (volela bih da joj je smisao ovaj, koji ste Vi našli, međutim...)

    ReplyDelete
  3. Sad se preslišavam, mi smo većinu ovih pesmica nekako zapostavili, pevala sam ih sinu kad je bio baš mala beba i tada je odgovarao smehom, sa dve godine su ga već zanimale neke druge stvari, pa je tražio da mu, umesto toga, pevam npr. "Volim svoju cvetnu baštu" (iz crtanog "Fifi") i to je bila prva pesma koju je naučio. Sada tako odabere neku dužu i težu pesmicu, pa traži da je sluša, i sluša, i sluša, pa da pevamo zajedno, "Ja sam ti rekao da ne znam tu pesmu, ali sad sam naučio" :)

    ReplyDelete
  4. Pa, da: dok su bebice, i ne razumeju, ove jednostavne pesmice slušaju svaki dan. Ali, između 1,5 i 2 godine, znaju i da ih reprodukuju, u nekoj svojoj interpretaciji :) Nego, mislim da ćemo ih lako zaboraviti, pa sam ih zato zapisala, za svaki slučaj.
    (Pre pisanja teksta nisam ništa guglala, ali posle mi palo na pamet i otkrila sam da je "Gusana"
    pevao D. Laković, čije pesme, inače, svakodnevno slušamo i pevamo, ali, eto, ova nam promakla :))

    ReplyDelete