01/08/2012

Kako su se „sreli“ Frida Kalo i Vladimir Majakovski

Ovih dana internetom kruži jedna fantastična fotografija:

Izvor: Twitter

Dve kultne ličnosti, jedna do druge: i Frida i Vladimir na svoj način revolucionari, vodilje mnogih generacija koje čeznu za promenom, za slobodom. Ko da ne odreaguje. U brzini niko ni ne razmišlja o tome da li je tako nešto moguće. Samo se "širi" dalje. Tek ko zna koji u nizu onih koji vide ovako nešto i pomisli: Čekaj, pa da li su to stvarno oni?

Početak XX veka je izgleda postao daleka prošlost. Koja godina tamo ili ovamo. A ova dva umetnika, zajedno na jednoj fotografiji, mnogima deluju fenomenalno, pa i meni. Međutim, da li je moguće da su se oni stvarno negde videli i ako jesu, gde je to bilo i kada. Podsećanja radi, Frida Kalo je rođena 1907. a Vladimir Majakovski 1893. Dakle on je bio 14 godina stariji od nje.

Na Vikipediji (engleska verzija) fotografija koja prati tekst o Majakovskom prikazuje pesnika u skoro identičnoj pozi kao na desnoj polovini zajedničke fotografije. Tačnije, upoređivanjem otkrivamo da je to ista fotografija, samo "u ogledalu". Ako je verovati Vikipediji, ova fotografija, na kojoj je sam pesnik, nastala je 1910. a Frida je tada imala samo 3 godine, što može da nas navede na zaključak da je zajednička fotografija rezultat fotomontaže.
S druge strane, možda je fotografija sa Vikipedije zapravo nastala isecanjem zajedničke, neko bi pomislio.

Uz pomoć male pretrage, nailazimo i na odgovore koji nam otkrivaju pravi izvor i autora, a nas ostavljaju u blagoj nelagodnosti :) Naime, i slika na kojoj je sama Frida, a koja predstavlja polovinu kompozicije, zapravo je fotomontaža, rezultat Fotošopa, za koju je zaslužan Robert Toren. On u jednom intervjuu objašnjava šta za njega predstavlja lik Fride Kalo, ali i kako je došao do ove vintaž fotografije koja je oduševila mnoge, smatra li ovaj svoj postupak obmanom itd.
Frida Kahlo Nude
Iako sada znamo priču o fotografiji na kojoj Frida Kalo drži pištolj, nigde nismo naišli na odgovor ko je autor kompozicije na kojoj se nalaze ona i Majakovski. A upravo taj spoj oduševljava: umetnost i revolucija, ili revolucionarna snaga umetnosti. Baš njih dvoje: na jednom mestu kako isijavaju pokretačku energiju. Mnogi bi voleli da je to istina. Možda i jeste. Ali u nekom paralelnom svetu. 

Nakon svega, ostaje nam još jedno iskustvo više. Naravno: da smo istu fotografiju videli na izložbi u nekoj galeriji, potpisanu, bila bi na samom početku posmatrana kao rezultat slobode umetnika da definiše svoj doživljaj ljudi predstavljenih na fotografiji (što, na kraju, ova fotografija jeste). 

Ovo je samo jedan od primera kako pojedine fotografije, ali i citati, na koje nailazimo širom interneta, zamute nivo recepcije, pa odgurnu čoveka na klizavu ivicu između onoga što jeste i onoga što bismo voleli da bude. A sve kao rezultat današnjeg pristupa informacijama, pri čemu se ostaje negde na površini, bez zapitanosti koje je značenje onoga što smo pre par minuta videli/pročitali. 

I tako, nakon neke fotomontaže, ili citata, koji savremenom svetu otkriva prave istine kojima bi trebalo da težimo, prvo se pojavi oduševljenje, ili osmeh, ili klimanje glavom iza monitora, a zatim sledi re-akcija, retko kad za-pitanost. I onda nastavak ka nekom drugom zanimljivom linku, ili fenomenalnoj slici. Pa reakcija, pa tako dalje, i više, do kraja interneta

A površnost čitalaca/gledalaca i istinitost onoga što se vidi/pročita, se dopunjuju. I zbog toga ne treba bežati, nego saznati, naučiti kako čitati i gledati...

6 comments:

  1. Obozavam Fridu,i,zaista,ovo je odlican spoj na slici,bilo da je istina ili ne.
    Poseti moj blog,ima svega zanimljivog ;)
    http://verujemusnove.blogspot.com/
    Pratim te :)

    ReplyDelete
  2. Thank you for this excellent piece

    ReplyDelete
  3. Bravo za tekst!kopkalo me ko je autor,ideja je sarmantna,ali nažalost,ljudi je sire zdravo za gotovo, ne razmišljajući...

    ReplyDelete