Monday, October 11

Moj spisak knjiga

Juče je bilo ružno, bezobrazno, nasilno, glupo, besno, sramno, primitivno, nepošteno, neiskreno, nečovečno, trulo, agresivno, prljavo, nisko, prgavo, odvratno, nekulturno, mračno, gorko – tužno. I nije mi do toga da pišem o onome zbog čega mi je jučerašnji dan, skoro, propao, zbog čega sam po ko zna koji put osetila strah, jer su me od malena učili lepom ponašanju.

Zgrožena i smrknuta, u moju realnost vratio me je post na temu „Sto knjiga koje morate pročitati pre nego što umrete“. Molim? Jak naslov: pomalo zastrašujuć, pomalo apsurdan. Većina će reći: ne moram ja ništa. Tako i jeste, što bi rekao moj deda: „Mora se samo umreti“. Ipak, smatram da je u ovakvom suludom i besposlenom društvu, neophodno nametanje ovakvog pitanja. Jer svi oni koji su juče divljali, da su više čitali, znali bi besmisao takvog ponašanja.

Dobro, neće oni ništa pročitati. No, nije poenta u njima, već u sistemu, u društvu, u školstvu u njihovim profesorima i roditeljima (i to je stara priča). Prvo ti ljudi moraju pročitati sve ono kroz šta dolazimo do zaključka o tome šta je smisao postojanja, i šta su osnovne vrednosti društva i čoveka. Kada bi svi razmišljali šta će pročitati i šta su pročitali, ne bi imali vremena da razmišljaju šta će sutra porušiti i kako će još jedan dan pretvoriti u „Paradu nasilja“. Hoću da kažem da je jedino razmišljanje o umetnosti rešenje koje može uticati na to da čovek postane Čovek (baš sam neozbiljna). Ne verujem da se silom može bilo šta postići, ali sam sigurna da agresija prosvetiteljstva može sprečiti agresiju ulice.

Da se vratim na temu. Izbor knjiga uvek ostaje nedorečen. I uvek je subjektivna stvar i stvar trenutka. Međutim, sigurno postoje knjige koje su neminovno ostale kao neka neprikosnovena vrednost, ona u koju se ne sumnja, ona kojoj se ne prilazi da bi se rušila, jer je odolela naletu vremena. A takvih je mnogo. Ipak...

Moj spisak, odnosno spiskovi, predstavljaju moje subjektivno viđenje književnosti. To su knjige koje ću pročitati još koji put. Lista od 100 knjiga mi se čini preobimnom, zato ću dati 2 liste: do 30 mojih omiljenih dela iz književnosti, trudeći se da ne razmišljam mnogo.

by another.point.in.time
  Svetska književnost:
  1. Homer: „Odiseja“
  2. Euripid: „Medeja“, „Elektra“
  3. Eshil: „Okovani Prometej“
  4. Sofokle: „Antigona“
  5. Dante: „Božanstvena komedija“
  6. Bokačo: „Dekameron“
  7. Servantes: „Don Kihot“
  8. Svift: „Guliverova putovanja“
  9. E. Roterdamski: „Pohvala ludosti“
  10. Volter: „Kandid“
  11. Šekspir: „Hamlet“
  12. Puškin: „Evgenije Onjegin“
  13. Gogolj: „Mrtve duše“
  14. Gončarov: „Oblomov“
  15. Stendal: „Crveno i crno“
  16. Čehov: Pripovetke
  17. Dostojevski: „Zločin i kazna“, „Idiot“
  18. T. Man: „Smrt u Veneciji“, „Čarobni breg“
  19. Džojs: „Uliks“
  20. Beket: „Čekajući Godoa“
  21. M. Bulgakov: „Majstor i Margarita“
  22. Kafka: „Proces“
  23. Kami: „Stranac“
  24. Egziperi: „Mali princ“
  25. Borhes: Pripovetke
  26. H. Hese: „Stepski vuk“
  27. D. Harms: „Slučajevi“ (Sad vidim da sam preskočila pesnike.)
  28. Bodler: „Cveće zla“
  29. Majakovski: „Oblak u pantalonama“
  30. F. Pesoa: „Večiti kalendar“
  31. V. Vitman: „Vlati trave“
  Srpska književnost:
  1. Gavril Stefanović Venclović: „Crni bivo u srcu“
  2. Nićifor Ninković: „Žizniopisanija moja“
  3. Branko Radičević: Pesme
  4. P. P. Njegoš: „Luča mikrokozma“
  5. J. Sterija Popović: „Davorje“, komedije
  6. L. Kostić: Pesme
  7. J. J. Zmaj: „Đulići uveoci“
  8. Laza Lazarević: Pripovetke
  9. R. Domanović: Satire
  10. B. Nušić: „Autobiografija“, komedije
  11. B. Stanković: „Nečista krv“
  12. J. Dučić: Pesme
  13. V. P. Dis: „Utopljene duše“
  14. S. Pandurović: „Posmrtne počasti“
  15. R. Petrović: „Afrika“, „Ljudi govore“, pesme
  16. M. Nastasijević: „Sedam lirskih krugova“
  17. I. Andrić: „Prokleta avlija“, „Na Drini ćuprija“
  18. M. Crnjanski: „Lirika Itake“, „Seobe“, „Roman o Londonu“
  19. D. Maksimović: „Nemam više vremena“, „Tražim pomilovanje“
  20. V. Popa: Pesme
  21. S. Raičković: Pesme
  22. B. Miljković: Pesme
  23. M. Pavlović: Pesme
  24. A. Tišma: „Upotreba čoveka“
  25. M. Lalić: „Lelejska gora“
  26. D. Kiš: „Bašta, pepeo“, „Enciklopedija mrtvih“, „Grobnica za Borisa Davidoviča“, „Rani jadi“
  27. D. Albahari: Priče
  28. M. Pavić: „Hazarski rečnik“
  29. B. Pekić: „Besnilo“
  30. R. Smiljanić: „Neko je oklevetao Hegela“
Dodaću ovome i tri antologije:
  1. M. Pavlović: „Antologija srpskog pesništva“
  2. V. Đurić: „Antologija narodnih junačkih pesama“
  3. Dragoslav Andrić: „Stereo stihovi“

Ovakva raspodela me podstiče na pomisao da je na mene uvek jači utisak ostavljala svetska proza i domaća poezija. Možda otuda što je podsvesno vladala sumnja u prevod, i s druge strane spontano prihvatanje stihova nastalih na maternjem jeziku. S druge strane, čini mi se da je ipak malo srpskih pisaca koji se mogu porediti sa velikanima svetske književnosti.

Ponavljam: navedena dela su odraz trenutka. Ako sutra budem pisala, verovatno će spisak ostati približno isti, ali i dopunjen nekim novim delima, ili onima koja sam sada nehotično zaboravila.

Ovim postom podržavam koleginicu koja je pozvala blogere i knjigofile da joj pomognu u pravljenju spiska „obavezne lektire“ pred predstojeći Sajam knjiga u Beogradu. Svaki komentar, ovde ili na njenom blogu, je dobrodošao.

12 comments:

  1. Teški zadaci pred nama stoje. :) Ja dodala kao predlog za listu kod Vanje, Molijera, tj. za početak može i školska lektira - Tvrdica. :)

    ReplyDelete
  2. Sjajno! Nadam se da će se i drugi blogeri odazvati, pa da stvarno napravimo tu zajedničku super-listu, ako ne pre sajma, ono bar do Nove godine :)

    ReplyDelete
  3. @Retka Zverka: u pravu si; a ja bih dodala Rusoa

    @Valentina: ih, a meni je baš super ideja do Sajma; ko želi da kaže svoje mišljenje, naći će vremena da ostavi komentar ili napiše post; ne volim odlaganja :)

    ReplyDelete
  4. Anonymous14:05

    Dopada mi se Vaš utisak o svetskoj prozi i domaćoj poeziji, delimo isto mišljenje. Dodala bih i najznačajniju antologiju, kada je proučavanje srpske književnosti u pitanju:
    Bogdan Popović "Antologija novije srpske lirike"

    Pozdrav.

    ReplyDelete
  5. @Anonimna: slažem se sa Vama; ja sam Popovićevu "Antologiju" preskočila jer mi je Pavlovićeva po izboru pesama bliža; ali treba imati (čitati) i jednu i drugu :) Pozdrav

    ReplyDelete
  6. A ja bih dodala i Lava Tolstoja u spisak svetske književnosti (Rat i mir, Ana Karenjina), Viktora Igoa (Jadnici) i Ernsta Teodora Amadeusa Hofmana (priče).
    Moram da priznam da mi se "naša" lista dopada, samo što bih na prvo mesto stavila Disa, na drugo Miljkovića, na treće Nastasijevića, na četvrto Andrića, pa Stankovića, i dalje kako god.

    ReplyDelete
  7. @Miljo: u pravu ste, pogotovo za Tolstoja, kojeg sam, ne znam kako, zaboravila; inače, liste sam pravila rukovodeći se kakvom-takvom hronologijom, pa ispade Venclović na prvom mestu, a daleko više volim npr. Raičkovića.

    ReplyDelete
  8. U pravu si, mada izgleda da će biti mnogo više komentara nego postova :)

    Nego, pade mi na pamet, teško da će ljudi naći te knjige na sajmu, biće da smo sastavljale spiskove za biblioteku.

    ReplyDelete
  9. Valentina, svako sastavljanje lista je nezahvalno; nešto će izostati, pa čemu onda i pravljenje tako nečega? S druge strane, verovatno se mnogi slažu sa tvojom ili mojom listom, pa je lakše reći samo šta nedostaje po njihovom mišljenju.
    Na mojim listama su se našle knjige koje želim ponovo da čitam (navodila sam ih bez nekog razmišljanja, zato sam i zaboravila npr. Tolstoja), i da ih imam na polici (ukoliko već nisu tamo, ili ukoliko su se izgubile).
    I kod tebe i kod mene su uglavnom klasici, koji imaju po ko zna koliko izdanja, tako da oni koji žele da kupe nešto od toga, sigurno će naći, ako ne kod izdavača, a ono u antikvarnicama. :)

    ReplyDelete
  10. "Stereo stihovi"!!! Znam da to nije najvaznija knjiga na ovom spisku, ali me obradovala njena pojava - jer je ta knjiga zaista krcata poezijom za ciji je prevod bilo potrebno mnogo truda i dara...

    Na "nasoj" listi mi nedostaje Basara, barem "Fama"? Dodao bih i suludu knjigu Voje Colanovica (mislim da je to Ninova nagrada 1987) - "Zebnja na rasklapanje", remek-delo.

    Za sada... Bice jos :)

    ReplyDelete
  11. preslicavanje: Basara, naravno; Čolanovića, priznajem, nisam čitala :( eto, šta ću sledeće uzeti iz biblioteke;
    nedostaje i Selenić npr. "Očevi i oci", kao i D. Kovačević, sa svojim dramama

    ReplyDelete
  12. Jeste li pokušali dobiti kredite od banaka bez uspjeha? Hitno potreban novac da se iz duga? Trebate novac za proširenje ili osnivanje vlastitog poslovanja? Dobiti zajam od jednog od vodećih UK zajam tvrtki. Za više informacija, molimo kontaktirajte putem e-maila: 24hourloanservice2011@gmail.com

    ReplyDelete